Inkluzivní vzdělávání

By | 13 května, 2011

www.inkluze.cz

Inkluze znamená změnu! ……………………………………………………………….. 7. 1. 2011

Tyto stránky vznikly s cílem podpořit v českých školách proces, který je označován slovem inkluze. Byly vytvořeny proto, aby poskytovaly informace a rady učitelům, kteří mají ve svých třídách běžných základních škol děti s postižením.

Měly by podpořit i rodiče, kteří se rozhodují, jakou vzdělávací cestu zvolí pro své dítě s postižením.

A měly by, především zveřejněním dobrých příkladů z praxe, ovlivnit i ty, kteří se starají o „zavádění inkluze do českých škol „zeshora“.

Inkluzívní škola přijímá všechny děti bez ohledu na jejich sociální situaci, vyznání, rodinnou konstelací, postižení, rasu, příslušnost k menšině a vzdělává je individuálně podle jejich potřeb. Existence různorodosti je přitom vnímána jako obohacení a přínos.

Inkluzívní, možná v češtině libozvučněji společné vzdělávání, má své principy, které ho odlišují od vzdělávání dětí se znevýhodněním v běžných školách formou integrace. Předmětem snahy zúčastěných není pouze umístění znevýhodněného dítěte do běžné školy, ale spíše přizpůsobení školy potřebám dítěte. Důraz je kladen na kvalitu vzdělávání a zdůrazňuje prospěch pro obě strany.

Společné vzdělávání je založeno na přesvědčení, že všichni žáci mají právo být vzděláváni ve skupinách se svými vrstevníky a mohou mít anebo mají prospěch se vzděláváním ve školách v místě bydliště. Učitelé, rodiče i další zainteresovaní, spolupracují a mají k dispozici dostatečné a odpovídající zdroje, které zohledňují potřeby začleněného žáka.

Pavla Baxová

Rodičům školáků s MP z Brna a okolí29. 8. 2010

S novým školním rokem přichází občanské sdružení Rytmus s nabídkou pomoci dětem s mentálním postižením, které navštěvují běžnou základní školu v Brně a okolí. Jde o novou formu
podpory, přímo ve škole, kterou dítě navštěvuje.

Terénní pracovnice bude docházet do škol, kde může pomáhat asistentům i učitelům s výběrem a přípravou pomůcek, podílet se na úpravě a zjednodušování učebních témat pro začleněné dítě, nabízet nápady na aktivity vhodné k zapojení dítěte do práce skupiny nebo celé třídy. Společně s učiteli i asistenty se bude snažit, aby se děti ve škole nejen něco nového naučily, ale aby se jim tam i líbilo a do školy se těšily.

Více…

zdroj: Inkluze.cz

………………………………………………………………………………………………………………………………

tp://www.cpiv.cz/“ target=“_blank“>http://www.cpiv.cz/templates/cpivtemplate/images/cpiv-logo.png

CPIV Brno Mezírka 1, 602 00 Brno

„Inkluze vyžaduje změnu. Jedná se o nikdy nekončící proces zkvalitňování výuky a zvyšování míry zapojení všech žáků. Je to ideál, ke kterému škola může směřovat, ale kterého nikdy zcela nedosáhne. O inkluzi ovšem mluvíme již od okamžiku, kdy se začne se zvyšováním míry zapojení u všech žáků. Inkluzívní školou je taková, která je v pohybu“.

(Booth & Ainscow, 2007)

O projektu

Cílem našeho projektu je podpora zavádění inkluzivních hodnot do procesu vzdělávání na základních školách v České republice. V rámci projektu vznikla tzv. Centra podpory inkluzivního vzdělávání, která ve spolupráci s participujícími stranami ověřují a vytvářejí podmínky pro zajištění distribuce vzdělávání podle možností a schopností žáků.

Co Vám nabízíme

Centra podpory inkuzivního vzdělávání nabízejí participujícím školám průběžnou konzultační a poradenskou pomoc v oblasti psychologických a speciálně-pedagogických služeb, sociálního poradenství a prevence sociálně patologických jevů.

Více…

……………………………………………………………………………………………………………………………….


Wikipedie:

Inkluzivní vzdělávání

Inkluzivní vzdělávání lze chápat jako přístup, který předpokládá zařazení všech dětí do běžné školy (tzv.hlavní vzdělávací proud), která je na tento postup patřičně připravena. Ze svého principu nerozděluje děti na ty se speciálními vzdělávacími potřebami a bez nich. Pracuje se samozřejmostí k heterogennímu složení kolektivu a každý jedinec se proto stává objektem individualizovaného přístupu. V jedné třídě se tak spolu vzdělávají děti zdravotně postižené, nadané, dětí cizinců, děti jiného etnika či většinové společnosti. Pedagog se všem dětem věnuje rovnocenně, nikomu více ani méně.

Rozdíl mezi inkluzivním vzděláváním a integrací

Inkluzivní vzdělávání je moderní pojem často spojován také se slovem integrace. Význam je ovšem různý a ne vždy jednoznačný. Inkluzivní vzdělávaní není něco, co si musí žák zasloužit, splněním zadaných požadavků, ale automatické právo. Dítě má právo navštěvovat běžnou základní školu, a to nejlépe od první třídy v místě bydliště. U integrace se jedná o jev opačný. Dítě navštěvuje školu speciální, teprve pokud se odborníkům a rodičům zdá, že by mohlo zvládnout i běžnou základní školu, bývá přesunuto. Na školu, která je inkluzivní, jsou kladeny samozřejmě vyšší nároky spojené s širokou heterogenitou složení jejich žáků. Jedná se především o uzpůsobení prostředí, pomůcek, využívání asistentů či externích odborníků a péči o duševní zdraví všech žáků i učitelů.

zdroj: Wikipedie

zp8497586rq